Blog poświęcony budowie nart i serwisowaniu nart.
Monday June 27th 2016

Ślizgi

Ślizg jest jednym z ważniejszych parametrów narty, na który należy zwracać uwagę. Ślizgiem jest dolna warstwa narty, która ma bezpośredni kontakt ze śniegiem. Obecnie większość ślizgów produkuje się z polietylenu, do którego czasami dodaje się grafit poprawiający właściwości. Polietylen, po nasączeniu smarem narciarskim ma wyśmienite właściwości ślizgowe. By poprawić prędkość osiąganą przez narty, na ślizgu robi się nacięcie w postaci wzdłużnych rowków o niewielkiej głębokości (zwane również strukturą).

slizgDziała to w narcie tak, jak bieżnik w oponie samochodowej. Będzie lepiej odprowadzało wodę spod narty, powstałą w skutek tarcia ślizgu o powierzchnię pokrytą śniegiem. Istnieją trzy typy struktur – linearna, krzyżowa oraz krzyżowa symetryczna (jodełka). W pierwszej nacięcia na narcie są długie oraz gęste. Jedna linia przechodzi tutaj przez całą długość narty. W drugiej nacięcia są krótkie (od piętnastu do czterech milimetrów długości) oraz ułożone w specyficzny wzór. W ostatniej, trzeciej strukturze są również krótkie, ale tym razem ułożono je na kształt drzewa iglastego. Dobór narty z właściwą strukturą jest uzależniony od dyscypliny oraz poziomu jazdy narciarza.

Related Tags: ,

More from category

Budowa nart – krawędzie

Charakterystycznym elementem konstrukcji narty są jej krawędzie, wykonane z metalu. Pierwszy raz użyto tego tworzywa [Read More]

Interesting Sites

    Archives