Blog poświęcony budowie nart i serwisowaniu nart.
Wednesday September 28th 2016

Budowa nart – krawędzie

Charakterystycznym elementem konstrukcji narty są jej krawędzie, wykonane z metalu. Pierwszy raz użyto tego tworzywa do budowy krawędzi w latach trzydziestych minionego stulecia. Mają one za zadanie poprawiać własności jezdne narty, szczególnie na twardym stoku gdzie są w stanie zapobiegać niekontrolowanym ześlizgom. Krawędź jest gruba na dwa – trzy milimetry.

Istotny jest kąt ich zaostrzenia, który występuję w dwóch odmianach. Kąt podniesienia krawędzi narty jest mierzony pomiędzy płaszczyzną ślizgu a dolną płaszczyzną krawędzi. Kąt podniesienia ma wpływ na prędkość wchodzenia w skręt cięty. Im jest on mniejszy, tym narta będzie zachowywać się bardziej agresywnie oraz trudniej będzie się na niej jechało wprost. Natomiast kąt boczny narty mierzy się pomiędzy płaszczyzną ślizgu oraz boczną płaszczyzną krawędzi. Ten rodzaj kąta wywiera wpływ na trzymanie krawędzi narty w trakcie wykonywania skrętu. Im będzie on mniejszy, tym narta da lepsze oparcie, lecz krawędź w tym przypadku będzie stępiała się znacznie szybciej. Przykładowo narta uniwersalna posiada kąt boczny rzędu osiemdziesięciu dziewięciu stopni oraz kąt podniesienia rzędu jednego – półtora stopnia.

 

Next Topic:

More from category

Ślizgi
Ślizgi

Ślizg jest jednym z ważniejszych parametrów narty, na który należy zwracać uwagę. Ślizgiem jest dolna warstwa [Read More]

Interesting Sites

    Archives